Освобождение на животните: Интервю с колектива „Act!on Food“

actonfood   „Бъди промяната, която искаш да видиш в света” и други цитати от Махатма Ганди често се използват от активистите за граждански и социални права по целия свят. Ганди е казал също „Величието на една нация, нейният морален прогрес може да се определи според начина, по който тя се отнася към животните.” и „Аз не приемам месната храна като необходима за нас на никакъв етап и в никакъв климат, в който е възможно за човека по принцип да живее. Аз смятам месото за неподходящо за нашия вид. Ние грешим като се държим като по-низшия животински свят, ако сме по-висши от него.” В България също се появиха групи, които следват тези принципи и се стремят към един по-добър свят не само за хората, но и за нечовешките същества, които също като нас изпитват болка и страдания. Такъв колектив е Act!on Food от София, които използват вкусната и разнообразна веганска кухня, за да разпространяват идеи за свобода на животните и социална справедливост. На въпросите отговаря Димитър.

Как и защо се появи Act!on Food?

Act!on Food се зароди през есента на 2012г. в Социален център „Аделанте” в София. Ние сме колектив от четири човека, които вярват в принципите на автономията и пряката демокрация. Чрез храната, която готвим за организирани от нас или от други хора събития, се стремим да покажем огромната нужда от осмисляне на вегетарианската диета (която изключва не само месото, но и всички животински продукти) и всички останали аспекти на веганизма, както и философията за права и освобождение на животните, дълбоката и социалната екология, икономическата справедливост, пряката демокрация, автономията и пр. Ние имаме широка визия на солидарност между различните социални движения. Включвайки веганизма и свободата на животните към комплекса от идеи и принципи като солидарност, взаимопомощ, самоуправление, социална и икономическа справедливост, дълбока екология, нашата визия е придобила на много места по света името Total Liberation (Пълно освобождение), за да избяга от ограниченията на всички –изми и идеологически окови.

Някои хора си мислят, че Act!on Food е социална кухня, защо не сте съгласни с това определение?

Act!on Food не е социална кухня и никога не сме имали идеята да бъде подобно нещо. Основната ни идея винаги е била да организираме или бъдем част от събития, на които да представяме идеите за свобода на животните, философията и практиката на веганизма и всички социални и екологични въпроси, които неразривно съпътстват експлоатацията и насилието над животните във всички негови проявления. Храната не е целта на нашия колектив, а просто средство да достигнем до повече хора и да им покажем нагледно, че веганската диета е достъпна, вкусна и здравословна (и да обясним защо не е просто диета, а нещо много повече). Много по-лесно можеш да убедиш някого в това, когато му дадеш възможност напълно свободно да се докосне до огромния избор от вегански алтернативи на всички продукти, с които е свикнал да се храни, отколкото да раздаваш листовки или да го затрупваш с литература. Храната, която предлагаме винаги е напълно свободна, но имаме касичка за напълно доброволни дарения (които не са задължителни). До сега сме били канени на редица събития на места като Социален център „Аделанте”, Арт-хостел, Дом на киното и др. Организираме и наши собствени събития, които винаги са били съпътствани от свободна веганска кухня – концерти, прожекции на филми, дискусии…

Какви са проблемите, с които се сблъсквате?

От една страна нашите приятели вегетарианци и дори вегани са си изградили своя начин на мислене и се замислят единствено за вегетарианството и животните, без да имат желание да се интересуват от други неща, на които искаме да обърнем внимание.

От друга стана нашите приятели, които са активни на другите фронтове приемат с насмешка веганството и не искат да направят връзката между нещата срещу които те се борят и експлоатацията на животни.

Друг проблем е, че някои хора просто виждат безплатна храна и я приемат просто като храна, мислят ни за кетъринг или нещо подобно.

Също така, обикновено нашите събития се случват на места, където се сервира алкохол и хората са отишли с нагласата да отидат на тези събития за развлечение, така че в много случаи не искат да слушат как се убиват животни в кланици или как се правят тестове на цигари върху маймуни, кучета и зайци в лаборатории… често ще срещнеш някой, който ще дойде да се пошегува с вегетарианството и ще се опита благородно да те убеди, че няма нищо лошо в това да се консумира кърмата на кравите и че животните не страдат толкова много, колкото си мислим.

Понякога хора си оставят бирите или друг алкохол на масата с храната и листовките на Act!on Food, при положение, че не употребяваме алкохол и се опитваме да бъдем личен пример на трезвеност и солидарност, без нужда от никакви замъгляващи съзнанието вещества. Често имаме и разногласия помежду си в колектива, но идеята, която ни обединява е важна за всеки от нас и в крайна сметка успяваме да направим нещата да се случват!

Каква е разликата между веганство и вегетарианство?

Вегетарианството е диета, която сама по себе си може да бъде, но може и да не бъде свързана със състрадание към животните. Докато „Веган” е дума, въведена през XX век, за да открои веднъж завинаги вегетарианците, които отхвърлят всяка форма на експлоатация и насилие над животни и не консумират никакви продукти, получени от тях. Още в самото начало на нейното използване, думата веган е формулирана накратко като „политика против потисничеството”, което красноречиво говори само по себе си.

Веганите освен че следват диета без животински продукти,actonfood2 също така не използват продукти и съставки за тях, които са били тествани върху животни, нито носят дрехи, които имат животински произход  (кожа, козина, пух, вълна и пр.), нито подкрепят използването на животни за забавление и печалба. Когато всеки осъзнае до къде се простира невежеството, насилието и безжалостната експлоатация на хора, животни и природа в една глобална система на потисничество, съперничество, неустойчиво „развитие” и пълно унищожение на всички животински видове и природата като цяло, прякото действие и солидарността с останалите, които желаят промяна стават единствените начини за противодействие срещу несправедливостите.  Прякото действие обаче може да продължи няколко минути, в които да изпълни своята цел; всяко добро дело, което правиш е просто моментна проява на състрадателност и солидарност, докато веганизма е синтез от теория и практика, която следваш ежедневно в почти всички аспекти на твоя живот, именно за това е толкова важно. Да си веган е най-малкото (но и едно от най-важните неща), което всеки може да направи, за да покаже състрадателност към животните.

Всеки човек изпитва състрадание към животните или специално към определени животни (дори най-„заклетите” карнисти изпитват привързаност и любов към кучето или котката в дома си), състрадателността и любовта са основни човешки качества, така че без значение дали някой яде месо, може да помага на животни на улицата или в приюти… Или да носи кожени обувки, но да се включи в протест против вивисекцията (експериментите с животни). Това обаче води до логически противоречия, така че ако наистина на някой му пука за животните, е добре да помисли за причините поради които много хора стават вегани.

Не е особено коректно и приятно да сравняваш различните форми на страдание и несправедливости, защото всяка си е специфична сама за себе си, така че се извинявам за сравнението, което ще направя. Ако някой има проблем с това, нека не чете примера, който ще дам – Например ти се обявяваш против детската порнография и смяташ това за нещо ужасно, обаче вкъщи имаш огромна колекция от DVD-та с детска порнография. Съжалявам, но най-малкото, минимумът, който може да направиш, ако си против детската порнография, е да не гледаш и да не харесваш такава. По същия начин, най-малкото, което можеш да направиш, ако се обявяваш наистина против експлоатацията на животни, е да станеш веган. Това е минимумът, след това вече идват спасяването на животни, грижата към животни в приюти, протестите, акциите и кампаниите. Ако помагаш на животни в приюти или протестираш срещу някаква несправедливост, но не си веган – е все едно да правиш протест против порнографията, а да имаш огромна колекция от такава за лично ползване всеки ден. Съжалявам за цинизма… Надявам се този пример да не отблъсне хората от нашите идеи и да не ме обвинят във фанатизъм.

Каква е разликата между правата на животните и освобождението на животни?

Общо взето съществуват три основни тенденции в движението за животните.

Първата е за осигуряване на по-добри условия за животните (animal welfare), което означава законодателни, институционални и корпоративни реформи за осигуряване на повече пространство в клетките, „по-хуманно” убийство и по-чист имидж пред обществеността за индустриите, които експлоатират и унищожават животни. Общо взето следват принципа „по-големи клетки, по-дълги синджири”.

Втората основна тенденция е тази за правата на животните (animal rights) и тя идва още от Просвещението и е пряк носител на класическите либерални идеи на мислители като Джон Лок или Жан-Жак Русо, някои от класическите либерални мислители също така са били вегетарианци, а първите организации, общества и асоциации за правата на животните намират почва през 18 и 19 век. Правата на животните като естествено продължение на идеята за правата на хората – че животните са живи и съзнателни субекти със свой собствен живот и стремеж към щастие, който живот не бива да се отнема за месо, експерименти, облекло и пр. В съвременноста идеята за правата на животните все още е свързана с либерализма и вярата, че чрез реформи в държавата и капитализма, както и с промяна в мисленето на хората, НПО-та и организации, може да бъдат постигнати „права за животните”. Пример за това са и веганските общества по света (Vegan Society) или организации като PETA.

Третата тенденция е тази за освобождение на животните (animal liberation), според която не се нуждаем от по-големи клетки и по-дълги синджири, а да премахнем всички клетки и синджири. Тя отхвърля и идеята за „правата” на животните, тъй като вижда държавата и капитализма като основни виновници за унищожението на природата, икономическото, политическото и социалното потисничество на хората и експлоатацията на животните. Движението за освобождение на животните се появява през 70-те години на 20 век паралелно с радикалните екологични и други социални движения, които пък са повлияни от идеите на автономизма, анархизма, гражданските права на чернокожите в САЩ , феминизма и пр. За постигане на своите цели движението атакува структурите на експлоатация чрез широк набор от легални и нелегални тактики, които действат паралелно и независимо. В резултат на това се появяват форми на активизъм и кампании като Animal Liberation Front / Earth Liberation Front, SHAC (Stop Huntigdon Life Sciences), Hunt Saboteurs, Sea Shepherd Conservation Society и др.

Защо тези неща са толкова важни и е необходимо да им се обръща внимание?

Защото всеки, който се е грижил за куче или коте знае, че това са съзнателни и интелигентни същества, които имат свои собствени уникални черти и усещат света около тях по непосредствен начин. Прасетата и други животни, които се отглеждат заради тяхното месо, мляко, яйца или козина научно доказано са не по-малко интелигентни от кучетата или котките, но интелигентността в случая няма никакво значение, защото по-важното тук е, че всички тези животни са индивиди, а не безчувствени предмети. Всички те имат съзнателност и светоусещане, свои собствени чувства за болка и страдание. Необходимо е и всеки да се замисли и за хилядите кучета, котки, зайци и най-близките до нас бозайници – маймуните, които се отглеждат и използват за безсмислени експерименти в лабораториите. Така че ако разглеждаме животните като индивидуални, съзнателни същества, а не като суровини за месо, мляко и пр., е нормално да отречем всяко тяхно използване, особено сега, когато сме създали условия да живеем без да имаме нужда от никакви техни продукти.

actonfood3Наскоро четох книгата Animals’ Rights: Considered in Relation to Social Progress на Хенри Солт, която е излязла през 1894 година (можете да прочетете книгата от тук – http://www.animal-rights-library.com/texts-c/salt01.htm ) и там на едно място той казва, че виждате ли, сега (19 век) не можем да произвеждаме обувки без да убиваме животни, но може би в бъдещето хората ще намерят начини да правят обувки без да е нужно да се взима кожата на животните, сега това време отдавна е дошло и то не само за обувки, но сме намерили всякакви алтернативи за нещата, които в миналото са се произвеждали благодарение на експлоатацията на животни. Въпреки това нещата стават все по-зле…

Хората консумират в пъти повече месо и животински продукти с всяка следваща година. През 1950г. са се консумирали 47 милиона тона месо, а през 2005г. говорим за 260 милиона тона (скок от 553% за период от 55 години), през 2013г. консумацията е още по-внушителна. Най-големите като население страни в света – Китай, Индия, Бразилия и като цяло населението на Азия и Латинска Америка, консумират все повече месо и млечни продукти, като част от глобализацията и появата на средна класа в тези страни.

В резултат на това все по-огромно и деструктивно увеличение на консумацията на месо и животински продукти в световен мащаб се унищожават вековни дъждовни гори в Амазония, които се превръщат във фуражни ниви и пасища за животните в кланиците. 94% от соята по света отива за фураж на животните, така че е смешно вегетарианците да бъдат обвинявани в масовата консумацията на соя, тъй като почти всичката соя се консумира от невегетарианците под формата на месото и млякото, което идва от животните, които са били изхранвани с тази соя (отделно, че веганите и вегетарианците консумират сертифицирана екологично чиста соя, която се отглежда единствено с цел консумация от хората, а соята за фураж обикновено е замърсена с пестициди или е генно-изменена).  Освен огромните пространства от фураж и пасища за животните в кланиците, те консумират и огромно количество вода (една крава пие десетки пъти повече литри вода, отколкото един човек или от необходимите за напояване на една зеленчукова или овощна градина всеки ден), можете да си представите колко милиони литри вода са необходими за напояването на животните в една кланица или промишлена ферма. Но тези животни се нуждаят от вода не само за напояване, а и за чистене на техните фекалии, окапала козина и кръв, които обикновено замърсяват и естествените водоеми в близост, смърдят и изпускат парникови газове в атмосферата. Отглеждането на прасета изисква най-много вода, защото те се отглеждат във ферми, където са поставени върху решетки, под които постоянно преминава течаща вода, отмиваща мръсотията, която се произвежда от животните, после тази мръсотия се превръща в огромни кално-фекални лагуни. Освен това животновъдството се нуждае от хилядократно повече енергия под формата на електрическа енергия за поддържане на машините в промишлените ферми и за съхраняването на месото и животинските продукти в огромни фризери, изпускащи фреони в атмосферата, както и петрол за транспортирането на живите животни или месото и млечните продукти от една точка във веригата до друга. Не е трудно да се убедите за каква унищожителна индустрия става дума, но не е само това, ами и в Щатите и Великобритания животинските индустрии имат изключително голямо лоби в правителството, медиите, в научните и университетските среди, достатъчно мощно да прокарва лобистки закони, като Animal Enterprise Protection Act от 90-те и Animal Enterprise Terrorism Act от 00-те, според които всички прояви на активизъм (от репортажи със скрита камера и мирни протести до освобождение на животни) се смятат за вътрешен тероризъм и през последните 20 години десетки активисти за свободата на животните, в десетки страни по света, са били съдени и вкарани в затвора за прояви на състрадание и справедливост. За да се убедите в мащабите, по които активизма за освобождение на животните влияе върху корпоративните приходи и правителствената политика и защо отговорът на властта е брутални репресии и полиция, препоръчвам да прочетете тази статия – http://www.crimethinc.com/texts/rollingthunder/shac.php, както и да следите http://www.greenisthenewred.com/

Нещо да добавите?

Въпреки големият скок на активизма в България през последните месеци и всички добри неща, които се случват (и ние също подкрепяме) в София, Варна, Велико Търново, Бургас и още много градове, все още протестиращите и пробуждащите се хора не обръщат достатъчно критично и полагащо се внимание на проблемите с експлоатацията на животни. Напоследък се запознахме с колективи подобни на Act!on Food в съседни страни като Румъния, Гърция и Сърбия, но все още не сме видяли хора и групи с виждания близки до нашите извън София.

Вегетарианците в България (тук правя голямо обобщение и разбира се не говоря за всички вегетарианци и вегани, а като нарицателно за тип поведение, което срещам често на наши събития, в интернет или на улицата) са предимно отворени към света, позитивни и много приятни за общуване с тях хора, но проблемът е, че са ориентирани главно към консуматорското мислене хора и с тях трудно може да се създаде движение за права или свобода на животните, както и да се привлекат към идеи за социална промяна. Например те четат кулинарни рецепти, мода и лайфстайл, а не научни журнали, независими медии и социална критика. Те искрено се радват на новини от сорта на това как процента вегани постоянно расте, как се отварят нови био-магазини и вегетариански ресторанти, мислейки си, че ние ставаме все повече и че печелим… когато всъщност нещата стават все по-зле и консумацията на месо и животински продукти се увеличава в огромни мащаби. Тях ги интересува повече, че Леонардо ди Каприо е „веган” или за здравословната диета на тази или онази звезда, отколкото за отнемането на граждански права и свободи, полицейщината и активистите, които са в затворите.

Прекрасно е и това, което се случва в последните години с гражданските движения за Витоша, Пирин, Иракли и т.н., окупациите на Орлов мост, кампаниите против ГМО, шистовия газ, златодобива и пр., но все още голяма част от тези хора, които са и наши приятели, вярват в промените в рамките на закона и държавата – че проблемът е в корумпираните и глупавите политици, в алчните фирми и търговски дружества, а не в самата система като такава. За мен е илюзия да се вярва, че държавата не работи както трябва и се нуждаем от по-добре работеща държава, че капитализма в България е мутренски и „неправилен”, който трябва да се замени с „истински” и добре работещ капитализъм. Ако започна да говоря и за партията на Зелените и за партиите по принцип ще стане дълга и широка… На протестите през март имаше едно много добро послание „Край на илюзиите. Самоуправление – гражданска активност всеки ден”… Така че не се страхувайте да създавате алтернативи и сами да бъдете промяната, а ако чувствате, че трябва да направите нещо за безгласните съзнателни същества, които са жертви на хищническата система, която създава неравенство, страдания и унищожение за тях, за нас хората и за природата, направете каквото смятате за правилно.

Можете да ни намерите във фейсбук на: http://facebook.com/ActOnFood

Предпочитаме комуникация по имейл: xsofiaveganx@riseup.net

Имаме и блог: http://sofiaxvegan.wordpress.com

Публикувано в Обществени
2 comments on “Освобождение на животните: Интервю с колектива „Act!on Food“
  1. Страхотно интервю, много ми Хареса🙂
    Дано хората като Митко стават все повече в България!

  2. ожшо казва:

    Имам една идея която ще спре опитите с животни. Нека хората които се борят за това да изпращат доброволци (от техните членове) върху които да се правят тези опити на мястото на животните така всички ще са доволни освен онези които имат и извличат ползи от постоянните протести

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

%d bloggers like this: